Pracownicy

Uczelnia powinna zapewnić pracownikom stabilność, swobodę rozwoju własnych pasji oraz ograniczenie zbędnych biurokratycznych obciążeń, mechanizmy podnoszenia kwalifikacji i przejrzysty system awansu. Nauczyciele akademiccy powinni mieć możliwość kreowania własnej ścieżki rozwoju, a pracownicy administracyjni i techniczni powinni mieć jasność stawianych wymagań i dróg awansu. Mówiąc o dobrych cechach Pracownika, nie należy zapominać o dobrych cechach pracodawcy – Uczelni i jej władz.

Przyszłość Uczelni buduje kadra, szczególnie ta młoda, której dzisiaj bardzo potrzebujemy. Obecny system finansowania szkolnictwa wyższego i nauki w Polsce uniemożliwia zagwarantowanie godnego, odpowiadającego kompetencjom i zaangażowaniu, wynagrodzenia pracowników Uczelni. Ostatnie podwyżki wynagrodzeń, choć skokowe i bardzo doceniane, w dalszym ciągu odbiegają od podwyżek wynagrodzeń, jakie na przestrzeni lat miały miejsce w gospodarce, tym samym wciąż nie podnoszą wystarczająco statusu pracowników uczelni w oczach społeczeństwa i nie zachęcają młodych osób do podejmowania w nich pracy. To powoduje niepokojącą strukturę zatrudnienia w Uczelni. Dodatkowo, pracownicy poddawani są ciągłej presji będącej konsekwencją różnego rodzaju ocen i ewaluacji Uczelni. To powoduje zaniepokojenie i stres.

Zabiegając wszelkimi sposobami o zrozumienie znaczenia uniwersytetu w życiu kraju i o poprawę sytuacji pracowników, zagwarantujemy to, co Uczelnia może zaoferować sama z siebie wartościowego, a czym są: przynależność do elity społeczeństwa, możliwość realizacji swoich pasji badawczych i kreowania własnej kariery, praca w wyjątkowym i ambitnym środowisku, kontakt z wybitnymi naukowcami z kraju i z zagranicy, kształcenie młodych otwartych na świat i inspirujących ludzi, możliwość zostania liderem zespołu, dostęp do unikatowej aparatury, obecność w krajowej i międzynarodowej sieci współpracy, staże oraz udział w konferencjach i debatach, elastyczne pensum, docenienie, udział w realizacji ważnych celów, poczucie dumy ze swojej Uczelni i szacunek w trakcie pracy oraz po przejściu na emeryturę, a także bogate wsparcie socjalne. Dołożymy starań, aby eliminować nieuzasadnione dysproporcje w wynagrodzeniu pracowników w Uczelni, nie będące bezpośrednią konsekwencją posiadanych kompetencji, doświadczenia, zakresu obowiązków lub zaangażowania. Szczególną uwagę poświęcimy problemowi zastępowalności pokoleń i zatrudnianiu najzdolniejszych osób po doktoracie na atrakcyjnych warunkach, mając na względzie, że w interesie Uczelni jest wykorzystywanie możliwości wszystkich kadr niezależnie od wieku. Politechnika Śląska jest uczelnią kierującą się najwyższymi wartościami, otwartą dla wszystkich, którzy chcą się w niej rozwijać. Dlatego deklaruję strzec Jej od jakichkolwiek form dyskryminacji, nierówności, mobbingu i naruszania zasad etycznych.

Deklaruję:

  • Kontynuowanie i doskonalenie działań umożliwiających prowadzenie wysokiej jakości badań naukowych i ich upowszechniania
  • Nieszablonowe wspieranie liderów
  • Zapewnienie przejrzystych i sprawiedliwych reguł zatrudniania, awansowania, wynagradzania i premiowania - docenienie zarówno wyjątkowych kompetencji i aktywności, jak również sumiennego wykonywania swoich obowiązków
  • Motywowanie najzdolniejszych studentów i doktorantów, o dużym potencjale naukowym, do związania się z Uczelnią i odmłodzenia naszej kadry
  • Zaoferowanie atrakcyjnego programu dla osób zatrudnionych bezpośrednio po doktoracie
  • Zatrudnianie nowych osób, z kraju i z zagranicy, które wzbogacają nasz dorobek, ale także wnoszą entuzjazm i inspiracje dla osób już zatrudnionych
  • Wprowadzenie programu projakościowego dla obecnych pracowników, zbliżonego do programu zatrudniania wybitnych naukowców w ramach IDUB
  • Wypracowanie zasad i warunków zatrudniania pracowników na stanowiskach badawczych
  • Wprowadzenie trybu zatrudniania szczególnie wartościowych pracowników po zakończonych projektach badawczych, dla których wyczerpało się finansowanie zewnętrzne
  • Wprowadzenie możliwości zatrudnienia lub awansu nauczycieli akademickich w trakcie trwania semestru, zwłaszcza istotne dla osób zatrudnianych po doktoracie
  • Wspieranie pracowników w zdobywaniu doświadczenia badawczego w prestiżowych ośrodkach
  • Poszerzenie możliwości uelastycznienia obciążenia dydaktycznego
  • Zwiększenie prestiżu kariery dydaktycznej oraz wprowadzenie szerokiego i przejrzystego systemu zaliczania aktywności w poczet pensum dydaktycznego, a także systemu motywacyjnego wynagradzania Dydaktyków
  • Usprawnienie procedury zmiany grupy pracowniczej z badawczo-dydaktycznej na dydaktyczną i odwrotnie
  • Wprowadzenie programu podnoszącego motywację pracowników decydujących się na czasowe przejście do grupy dydaktycznej 
  • Większe korzystanie z możliwości zatrudnienia na stanowisku profesora dydaktycznego
  • Wypracowanie szeroko akceptowanych reguł umożliwiających realizację zajęć dydaktycznych w powiększonym wymiarze, w tym również większym niż aktualnie obowiązujące ograniczenie, bez negatywnego wpływu na realizację obowiązków wynikających z warunków zatrudnienia
  • Utworzenie Centrum Nowoczesnego Kształcenia, które zaoferuje możliwość doskonalenia w zakresie dydaktyki i zapewnienia wysokiej jakości kształcenia
  • Wprowadzenie klarownego systemu motywacyjnego dla wyróżniających się pracowników niebędących nauczycielami akademickimi
  • Wspieranie podnoszenia kompetencji zawodowych administracji i optymalizację procesów decyzyjnych
  • Przeciwdziałanie zjawisku demotywacji pracowników poprzez zidentyfikowanie trudności i potrzeb, wsparcie specjalistyczne i koleżeńskie oraz dostosowanie zakresu obowiązków
  • Stworzenie warunków do wspierania młodych pracowników przez pracowników doświadczonych, zarówno w zakresie badań naukowych, jak i dydaktyki
  • Prowadzenie rozsądnej polityki przechodzenia pracowników na emeryturę
  • Zaproponowanie programu włączania emerytowanych pracowników w życie Uczelni
  • Wspieranie osób o dużym potencjale, ale z różnych przyczyn mniej aktywnych 
  • Motywowanie pracowników do działalności w prestiżowych organizacjach
  • Wprowadzenie systemu wzajemnego wsparcia umożliwiającego wykorzystanie zdolności osób do przygotowywania wniosków projektowych i patentowych, aby wesprzeć osoby, które w tym zakresie nie odnoszą sukcesów
  • Zapewnienie wsparcia psychologicznego i prawnego dla osób potrzebujących
  • Usprawnienie dostępu do opieki medycznej, rehabilitacji i badań okresowych
  • Wprowadzenie oferty zajęć dodatkowych dla pracowników i ich rodzin
  • Wprowadzenie programu wsparcia pracowników wracających po urlopie rodzicielskim i dłuższym zwolnieniu lekarskim
  • Wspieranie osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej
  • Zapewnienie emerytowanym pracownikom możliwości korzystania z zasobów informatycznych Uczelni pozwalających na kontynuowanie ich aktywności
  • Inspirowanie spotkań, wydarzeń i uroczystości nieformalnych, integrujących naszą Wspólnotę
  • Poszerzenie działalności Klubu Pracowników Politechniki Śląskiej.

Proszę Państwa o zaufanie