Studenci, doktoranci i kształcenie
Studenci i doktoranci stanowią bardzo istotną część Wspólnoty Uczelni, a kształcenie jest jednym z trzech, obok badań naukowych oraz aktywności na rzecz społeczeństwa i gospodarki, i równie ważnym elementem naszej działalności. Bez studentów bylibyśmy instytutem naukowym lub badawczym, a dzięki Nim jesteśmy uniwersytetem.
System kształcenia niewątpliwie się zmienia. Klasyczne kształcenie, oparte o dotychczasowe formy może być obecnie przydatne dla niewielkiej grupy osób na rynku pracy. Zdecydowana większość potrzebuje bardziej ogólnego wykształcenia. Obecnie należy znacznie bardziej niż kiedyś przekazywać kompetencje miękkie, a kompetencje twarde traktować jako warsztat do ich zdobywania. Są to kompetencje przyszłości. Potrzebni są inżynierowie i specjaliści, którzy będą przemierzać drogę od jednego projektu do drugiego, ciągle się adaptując. Współczesny absolwent wyróżnia się cechami krytycznego i logicznego myślenia, nie boi się zadawania pytań, ma świadomość znaczenia konsekwencji swoich decyzji.
Politechnika Śląska w ostatnich latach, począwszy od okresu wprowadzania systemu bolońskiego, następnie krajowych ram kwalifikacji, nieustannie modyfikuje swą ofertę i aktualizuje programy kształcenia, zasięgając opinii u studentów i pracodawców. Część zmian podyktowana jest wprowadzanymi nowymi przepisami, a część, to inicjatywy Wydziałów lub władz Uczelni. Funkcjonowanie w procesie ciągłych zmian programów studiów wprowadza jednak trudności organizacyjne. Wiemy już, która droga zyskuje aprobatę pracowników i studentów. Bez wątpienia jest ona wytyczana przez nowoczesne formy i metody kształcenia oraz rzeczywistą wybieralność. Dlatego uzasadnione jest wypracowanie w drodze dyskusji w gronie nauczycieli akademickich, z udziałem Samorządu Studenckiego, formuły zdefiniowania programów studiów znacznie zwiększającej ich elastyczność, tak, aby mieć możliwość przez kolejne lata zgodnie z obowiązującym prawem aktualizować ofertę przedmiotową bez konieczności formalnych istotnych zmian w programie studiów. Wybieralność, kształcenie z udziałem naukowców z zagranicy i wykorzystanie zdalnych metod komunikacji są nieodzownymi narzędziami wspierającymi przekazywanie aktualnej i wybiegającej w przyszłość wiedzy.
Oferta dydaktyczna powinna być śmiała i stale poddawana weryfikacji. Należy zachować odpowiednie proporcje pomiędzy fundamentami i kształceniem specjalistycznym, odpowiadającym na bieżące potrzeby cywilizacyjne. Szkoła Doktorów musi zapewniać ofertę atrakcyjnych przedmiotów i wybitnych prowadzących zajęcia, którą doktoranci i ich promotorzy będą postrzegali jako ważny element uzupełnienia programu badawczego i kształtowania rozwoju osób, mających wkrótce wziąć odpowiedzialność za rozwiązywanie najważniejszych problemów naukowych, cywilizacyjnych i technologicznych.
Podejmiemy odważną dyskusję nad zwiększeniem partycypacji Wydziałów w zarządzaniu i obsłudze procesu kształcenia. Jestem przekonany, że można roztropnie wypracować sprawny organizacyjnie i powszechnie akceptowany w Uczelni model. Będziemy pogłębiać dialog i włączanie Samorządu Studenckiego oraz Samorządu Doktorantów w dyskusje oraz podejmowanie decyzji ważnych dla ich środowisk, doceniając Ich zaangażowanie. Reprezentują one Członków naszej Wspólnoty, dla których prowadzimy kształcenie, i którzy zwłaszcza w dobie dostępu do informacji, w tym na temat kształcenia w innych uczelniach w kraju i za granicą oraz bezpośrednich kontaktów z pracodawcami, mają świadomość potrzeb i możliwości oraz kierują się duchem odpowiedzialności. Bez Ich udziału nie powiedzie się żadna reforma w obszarze dydaktyki. Dlatego stworzymy warunki do szerszego zaangażowania studentów i doktorantów w ocenę i realizację kształcenia.
Deklaruję:
- Prostudenckie i prodoktoranckie ukierunkowanie wszystkich działań edukacyjnych
- Wypracowanie i wdrożenie zasad umożliwiających studentom realizację zajęć awansem na kolejne semestry
- Zaangażowanie doradców programowych ułatwiających studentom wybór ścieżki kształcenia
- Wypracowanie najkorzystniejszego dla Uczelni systemu zarządzania ofertą dydaktyczną i programami kształcenia z większym upodmiotowieniem Wydziałów
- Dążenie do struktury programów studiów ułatwiającej aktualizację przedmiotów i ich treści bez potrzeby zmiany programów
- Otwarcie na inicjatywy tworzenia nowej atrakcyjnej oferty dydaktycznej
- Powiększanie i tak już wiodącej w kraju oferty kształcenia w formule PBL
- Rozwój kształcenia PBL w zespołach międzynarodowych
- Zwiększenie udziału części wybieralnej w programach kształcenia, dające studentom możliwość rzeczywistego kształtowania własnej ścieżki rozwoju, a nauczycielom akademickim realnego wprowadzenia do kształcenia przedmiotów związanych z ich pasjami badawczymi
- Wprowadzenie możliwości realizacji odpowiednich przedmiotów w trybie zdalnym, z częścią zajęć projektowych oraz zaliczeniem w trybie stacjonarnym, na zasadzie zbliżonej do blended-intensive programme znanej z programu Erasmus+
- Umożliwienie prowadzenia wybranych kierunków studiów magisterskich w formie blended-intensive programme
- Umożliwienie zaliczenia studentom niektórych zajęć za aktywny udział w projektach badawczych, za aprobatą właściwego prodziekana
- Szerokie wykorzystanie możliwości, jakie daje system Mikropoświadczeń, aby wzbogacić argumenty studentów i absolwentów na rynku pracy
- Wypracowanie zasad i umożliwienie zainteresowanym studentom kształcenia opartego o strukturę „major + minor”, powszechną w uczelniach amerykańskich
- Poszukiwanie możliwości poszerzania wspierania studenckiego ruchu naukowego i włączania studentów w badania naukowe
- Zaproponowanie studentom starszych lat studiów opieki mentoringowej nad studentami młodszych lat studiów, a także studentami z zagranicy
- Utworzenie Centrum Nowoczesnego Kształcenia
- Zabieganie u władz samorządowych o poszerzenie oferty dla studentów, w tym kulturalnej i sportowej
- Zwiększenie wsparcia dla sekcji sportowych, wykreowanie wydarzenia sportowego o zasięgu co najmniej krajowym
- Wykorzystanie Uniwersytetu Europejskiego EURECA-PRO oraz innych sieci uniwersyteckich do uatrakcyjnienia i umiędzynarodowienia kształcenia, oferując szerokie możliwości odbycia części studiów w uczelni partnerskiej
- Wprowadzenie powszechnie dostępnych kursów związanych z metodami sztucznej inteligencji, bezpieczeństwem danych, przedsiębiorczością
- Zapewnienie narzędzi umożliwiających studentom praktyczne rozwijanie umiejętności biznesowych oraz przywódczych, a także inkubacji własnej działalności gospodarczej
- Docenianie inicjatyw Wydziałów w zakresie kształcenia i ich autorów
- Unowocześnianie zaplecza dydaktycznego, będącego nieodzownym elementem nauczania
- Doskonalenie procesu i reguł rekrutacji na studia
- Działania w celu pozyskiwania coraz lepszych kandydatów na studia, poprzez bliską współpracę ze szkołami i włączanie się w kształcenie na poziomie średnim
- Zachęcanie jednostek prowadzących do wspólnego rekrutowania na pokrewne kierunki studiów, z podziałem na kierunki docelowe po odbyciu części studiów
- Powrót do sprawdzonego systemu opiekunów kierunków na każdym roku studiów, powoływanych w porozumieniu z Samorządem Studenckim, wszędzie tam, gdzie jest to uzasadnione
- Wspieranie rozwoju Szkoły Doktorów, w tym również, aby zapewnić bogatą ofertę przedmiotów, realizowanych wyłącznie na drugim i trzecim roku
- Uruchomienie atrakcyjnego programu dla osób zatrudnionych bezpośrednio po doktoracie, stwarzającego dla aktualnych zainteresowanych doktorantów perspektywę kontynuowania kariery naukowej
- Dostosowanie systemów kształcenia i szkolenia do realiów ery cyfrowej
- Stwarzanie warunków ułatwiających Uczelnianemu Zarządowi Samorządu Studenckiego oraz Uczelnianej Radzie Samorządu Doktorantów kontakt ze swoim środowiskiem oraz władzami Uczelni
- Wprowadzenie regularnych spotkań władz Uczelni z przedstawicielami Samorządu Studenckiego i Samorządu Doktorantów
- Włączenie przedstawicieli studentów i doktorantów do prac nad zasadniczymi rozwiązaniami w Uczelni
- Zwiększenie wpływu studentów na decyzje dotyczące infrastruktury studenckiej
- Wspieranie działań przedstawiciela Samorządu Studenckiego do spraw projektów, a także zacieśnienie współpracy z innymi jednostkami organizacyjnymi w Uczelni
- Zaoferowanie władzom Samorządów możliwości doskonalenia kompetencji komunikacyjnych i menedżerskich
- Wprowadzenie systemu motywacyjnego dla studentów i doktorantów angażujących się w działalność samorządową, społeczną, organizacyjną i sportową
- Wsparcie działalności Wydziałowych Samorządów Studenckich, w tym ustanowienie nagrody dla Wydziałowego Samorządu Studenckiego za zaangażowanie w doskonalenie i ocenę realizacji procesu kształcenia
- Propagowanie działalności Samorządów w Uczelni
- Wspieranie działalności agend i organizacji studenckich
- Optymalizowanie procedur administracyjnych dotyczących studentów
- Kontynuowanie informatyzacji obsługi studentów
- Szersze wykorzystanie możliwości jakie daje system USOS
- Dążenie do standardów w Domach Studenckich i Domie Asystenta zaspokajających oczekiwania ich mieszkańców, w tym wariantów pokoi, zapewniania Internetu bezprzewodowego, funkcjonowania miejsc ogólnodostępnych
- Uregulowanie kwestii korzystania z urlopu wypoczynkowego przez doktorantów
- Szersze włączenie obsługi doktorantów w systemach informatycznych w Uczelni
- Przyspieszenie procedury umożliwiającej wypłatę pierwszego stypendium po przyjęciu do Wspólnej Szkoły Doktorskiej
- Wprowadzenie klarownych zasad zwolnienia doktorantów z egzaminu z języka obcego
- Zapewnienie atrakcyjnej oferty przedmiotów wykładanych we Wspólnej Szkole Doktorskiej
- Sprawiedliwe wspieranie doktorantów w zakresie dofinansowania do zamieszkania oraz realizacji wymaganego obciążenia dydaktycznego, z uwzględnieniem zasad wynikających z realizowanych programów
- Poszukiwanie możliwości obniżenia kosztów miejsca w Domach Studenckich i Domu Asystenta; zabieganie o programy wsparcia.